رئیس اداره اوقاف و امور خیریه منطقه تربت‌حیدریه گفت: بقعه تاریخی بی‌بی حُسنیه در تربت‌حیدریه، از دیرباز مکانی معنوی برای تلطیف روح زائران بوده و سالانه پذیرای بیش از ۱۰۰ هزار زائر است.
کد خبر: ۹۵۸۷۵۰۷
|
۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از تربت‌حیدریه، حجت‌الاسلام جعفر نواییان اظهار کرد: همچون سال‌های قبل و در قالب طرح آرامش بهاری، روزانه نزدیک به ۲ هزار زایر از خدمات امام‌زادگان این شهرستان و به‌خصوص مزار بی‌بی حسنیه بهره‌مند می‌شوند.

 وی افزود: در قالب طرح معرفتی آرامش بهاری که از ۲۵ اسفند پارسال آغاز و تا ۱۴ فروردین سال جاری ادامه خواهد داشت، اقامه نماز جماعت در ۲ نوبت، بهره‌مندی خانواده‌ها از خدمات مشاوره خانواده و همچنین اقامت شبانه در داخل بقاع متبرکه فراهم شده است و در حوزه فرهنگی و مذهبی نیز یک مبلغ یا مبلغه پاسخگوی سؤالات شرعی زائران و مسافران است.

 رئیس اداره اوقاف و امور خیریه تربت‌حیدریه اعلام کرد: از سال ۱۳۹۷ تاکنون، به طور متوسط سالی هفت میلیارد ریال برای طرح توسعه و امور عمرانی این مزار هزینه شده است.

مکانی معنوی برای تلطیف روح زائران

 بقعه تاریخی بی‌بی حُسنیه در تربت‌حیدریه، از دیرباز مکانی معنوی برای تلطیف روح زائران و بجای آوردن دوگانه‌ای از سوی شیعیان عاشق و دلباخته ائمه اطهار (ع) بوده است و روزبه‌روز بر این جاذبه معنوی افزوده شده است.

 بی‌بی حسنیه از شاگردان مکتب حضرت امام جعفر صادق (ع) است که تا امروز آن طور که بایدوشاید مقام علمی و معنوی این بانوی پاک‌سرشت، شناخته نشده است.

 در خصوص پیشینه تاریخی و خاستگاه اجتماعی این بانوی بزرگوار باید گفت که بی‌بی حسنیه در حُسن رفتار و شیرینی بیان نظیر نداشت و ۱۰ سال از عمر خود را در حرم امام جعفر صادق (ع) به مطالعه علوم دینی و معارف پرداخت.

 وی بعد از شهادت امام جعفر صادق (ع) کنیز بازرگانی از مشاهیر بغداد بود و ازآنجاکه او نیز، محبت خاصی نسبت به خاندان اهل‌بیت (ع) داشت، بعد از شهادت امام صادق (ع) ظلم فراوانی بر او وارد شد، تمام اموالش را گرفتند و به همین خاطر به کنیز خود گفت: عمری تو را مانند فرزند خود بزرگ کردم و اکنون وقت آن است تا تو مرا دریابی و حسنیه پیشنهاد داد تا او را به نزد هارون‌الرشید برده و به قیمت ۱۰۰ هزار درهم بفروشد.

 مرد بازرگان نزد خلیفه عباسی رفت و پیشنهاد فروش کنیز خود را داد و گفت که تمام مسائل دینی و معارف را از وی سؤال کند.

 هارون‌الرشید دستور داد در جلسه‌ای، کلیه علما را حاضر کردند که یکی از آنان ابو یوسف قاضی و دیگری شافعی بود و بی‌بی حسنیه به‌قدری فصیح و صریح جواب سؤالات آن‌ها را داد که هارون متحیر شد و دستور داد تا ابراهیم بن خالد عونی را حاضر و او شروع به پرسیدن کرد و ۸۳ سؤال از وی پرسید و حسنیه همه را پاسخ داد.

 تاریخ مرگ بی‌بی حسنیه معلوم نیست، اما مدفن او بالای یک تپه در روستای "حسنی" که اکنون در داخل شهر تربت‌حیدریه واقع شده است، قرار دارد.

 مزار وی در گذشته دارای گنبد کوچکی بود که به همت مردم خَیر و اداره اوقاف، بنای قبلی تخریب و بنای جدید با وسعت مناسب ساخته شد و اکنون به محل زیارت زائران بسیاری تبدیل شده که همه ساله و در ایام مختلف به زیارتش می‌آیند.

 هم‌زمانی ماه مبارک رمضان با نوروز امسال، موجب شده تا شهرستان‌های واقع در مسیر اصلی سفر، با آمادگی بیشتری برای پذیرش مسافران و زائران مشهدالرضا (ع) تدارک ببینند و تربت‌حیدریه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 شهرستان ۲۲۴ هزارنفری تربت‌حیدریه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب مشهد مرکز استان خراسان رضوی، دروازه جنوبی ورود مسافران و به‌ویژه زائران حضرت ثامن‌الحجج (ع) است که همه ساله پذیرای گردشگران و زائران فراوانی است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها